Pigiausi uostai – rytinėje Baltijos pakran tėje
Vidman tas Matutis
v.matutis@kl.lt
Lietuvos, Latvijos, Estijos ir Rusijos uostuose atsirado neįprastos tendencijos – nors krovinių juose daugėja, dokininkų atlyginimai mažėja.
Skiriasi tris kartus
Prieš porą metų Tarptautinės tran sporto darbuotojų federacijos (ITF) uostų veiklos koordinatoriumi Baltijos šalyse pradėjo dirbti Taline gyvenan tis Aleksan dras Meijeris.
Jis teigė gerai išan alizavęs situaciją dėl dokininkų atlyginimų Rusijos uostuose ir Baltijos šalyse. Mažiausi atlyginimai yra Estijos uostuose iki 950 eurų per mėnesį, Rusijos, Lietuvos, Latvijos uostuose – apie tūkstan tį eurų per mėnesį.
Tai yra stan dartiniai atlyginimai, kai įvykdomos tam tikros numatytos normos. Algos priklauso ir nuo kompan ijų, kraunamo krovinio, kolektyvinių sutarčių. Mažiausi atlyginimai yra an glių krovos terminaluose. Klaipėdoje an glys nekraunamos, jų smarkiai mažėja Estijos uostuose. Pagrindiniai an glių krovos uostai – Ryga ir Ventspilis.
Palyginti nedideli rytinės Baltijos šalių dokininkų atlyginimai tapo galvos skausmu Skan dinavijos uostams. Jų profsąjungos baiminasi uosto darbininkų emigracijos. Per ITF daromi žingsniai, kad mažiausius atlyginimus dokininkams mokan čiose rytinės Baltijos šalyse jie būtų didinami. Atlyginimų didinimas dokininkams šiose šalyse sulaukia neigiamos valdžios reakcijos.
A.Meijeris teigė, kad Baltijos šalių vyriausybės spaudžia uosto darbdavius nedidinti atlyginimų. Bendras atlyginimų dydis tose šalyse yra labai mažas. Valdžia bijo, kad žymiai pakėlus atlyginimus dokininkams, didesnių griežtai pareikalaus ir kiti.
Šian dien Suomijoje minimalus atlyginimas yra tūkstan tis eurų, kai Estijoje jis – 290 eurų. Lietuvoje ir Latvijoje minimalūs atlyginimai dar mažesni.
Suomijoje, kuri garsėja problemų sprendimu streikais uostuose, yra numatyti du nuolatiniai dokininkų atlyginimų stan dartai – žemesnis (2700–3000 eurų) ir aukštesnis (3000–3500 eurų). Tokius atlyginimus dokininkai gauna už stan dartinį penkių dienų ir aštuonių valan dų darbo laiką. Už darbą vakarais, naktimis ar per išeigines dienas mokami priedai.
Valstybės skatina vienybę
Man oma, kad krovos tarifai Skan dinavijos ir rytinės Baltijos šalių uostuose yra pan ašūs, todėl ir atlyginimai turėtų būti pan ašūs.
Kodėl jie skiriasi tris kartus? A.Meijerio nuomone, taip yra todėl, kad Skan dinavijos šalyse labai stiprios uostų profesinės sąjungos. Į uostus atėjęs dirbti naujas žmogus per 3–4 dienas priimamas į profsąjungas.
Tose šalyse įstatymai skatina profsąjungų judėjimą. Pats darbdavys verčia darbuotoją tapti profsąjungos nariu – kitaip už jį profsąjungai turi mokėti mokestį. Darbuotojas, tapęs profsąjungos nariu, šį mokestį moka pats.
Nenuostabu, kad Suomijoje, an ot A.Meijerio, 95 proc. uostų darbuotojų, įskaitan t ir administraciją, yra profsąjungų nariai. Profsąjungos ten laikomos demokratinės valstybės valdymo forma.
Estijoje profsąjungų nariai yra 7 proc. uostų darbuotojų, Lietuvoje – apie 10 proc., Latvijoje – apie 20 proc.
Uostininkai bijo stoti į profesines sąjungas. Krovos kompan ijų vadovai ”spaudžia” darbuotojus, kad nestotų į profsąjungas. Kai kuriuose postsovietinių šalių uostuose kuriamos vadinamosios geltonosios arba kišeninės profsąjungos. Taip atsitiko Rusijos Ust Lugos uoste. Šiame uoste netgi buvo atleistas iš darbo vienas profsąjungos vadovų, kuris dalyvavo konferencijoje Klaipėdoje. Jam neoficialiai buvo pasakyta, kad administracija netoleruoja jo lan kymosi priešininkų uostuose.
Rytinės Baltijos šalyse organ izuotesni yra dokininkai. Profsąjungose jie sudaro nuo 40 iki 60 proc. visų dokininkų dalį.
Pan aši tendencija ir Klaipėdos uoste. Iš uoste esan čių maždaug 600 dokininkų profsąjungų nariai yra apie 300. Šiuo metu Klaipėdoje veikia dvi uosto darbininkų profsąjungos – Klaipėdos jūrų krovinių kompan ijos (KLASCO) dokininkus jungian ti ”Dokininkų profesinė sąjunga” ir kitų uosto kompan ijų darbuotojus vienijan ti profesinė sąjunga ”Uostininkas”.
Vienoje uosto profesinėje sąjungoje yra apie 200, kitoje – 106 nariai. Per pastaruosius metus iš profesinės sąjungos dėl krovos kompan ijų administracijų spaudimo išėjo kelios dešimtys narių.
Nepalan kios naujos tendencijos
A.Meijeris įspėjo, kad Estijos uostuose atsiran da krovos kompan ijoms nepalan kios tendencijos. Kuriasi nauji krovėjai, kurie per pusę mažina uostų įkainius. Konkretus atvejis užfiksuotas Estijos Mugos uoste. Dokininkai į tokias kompan ijas priimami kaip laikini darbuotojai, kuriems mokami gerokai mažesni atlyginimai.
Klaipėdiečiai dokininkai minėjo, kad nepriimtinų tendencijų jau yra ir Klaipėdos uoste – netgi patyrusiems dokininkams pasakoma: jei netenkina atlyginimas, gali išeiti, atsiras kas pakeis.
Kita tendencija, kad į uostus atkeliavus naujiems kroviniams, didėjan t krovos darbų apimtims, dokininkai atlyginimų didėjimo nejaučia. Uostų kompan ijose sukurtos dokininkams sunkiai suvokiamos jų darbą vertinan čios normos.
Kai kuriose ir Klaipėdos uosto kompan ijose atmosfera dokininkų brigadose ypač prasta. Sistema sukurta taip, kad brigadininkų atlyginimai priklauso nuo dokininkų atlikto darbo. Brigadininkai ”spaudžia” dokininkus aiškindami, kad jie yra administracijos atstovai.
Kompan ijose dar yra ir vadinamieji krovos pamainos viršininkai, kurie vertinami kaip nieko neveikian tys prižiūrėtojai. Kodėl tiek daug viršininkų? Kodėl nepasitikima dokininkais?
”Europos uostuose dokininkai yra gerbiami žmonės. Estijoje, jei dirbi uoste, esi laikomas nevykėliu. Turime siekti, kad dokininko profesija ir mūsų šalyse taptų prestižine”, – svarstė A.Meijeris.
Tiek Estijoje, tiek Lietuvoje dokininkai yra prilyginami nekvalifikuotam darbininkui. Realiai dokininkai yra aukštesnės kvalifikacijos darbuotojai, nes dažnai dirba ypač sudėtinga krovos technika. Dokininkų profesinis statusas nei Lietuvoje, nei Estijoje nėra apibrėžtas.
Daugelyje šalių dokininkai penkeriais metais an ksčiau išleidžiami į pensiją. Man oma, kad jų darbas yra pavojingas. Nuostata an ksčiau išleisti dokininkus į pensiją vyrauja Rusijoje. Europos Sąjungos šalyse pagal jos konvencijas lyg ir negali būti pavojingų darbų. Todėl dokininkams sunku įrodyti profesinius susirgimus.
Realiai dokininkų darbas yra pavojingas – jis vyksta ir kepinan t karščiui, ir spiginan t šalčiui, ir lyjan t, ir sningan t, ir kylan t dulkių debesims. Tačiau iš darbdavių dokininkai dažnai išgirsta: dirbate gryname ore, šalia jūros, kurios oras prisotintas jodo – kiti žmonės specialiai važiuoja į kurortus, kad patirtų tokias sąlygas, kokiomis dirba dokininkai.
Komentarai
Antan as Barusevičius, profesinės sąjungos ”Uostininkas” vadovas
Didelė problema yra tai, kad pas mus dokininkai turi dirbti pačius įvairiausius darbus. Jei šian dien tampai maišus, o rytoj sėdiesi į kran ą, yra didelė tikimybė, kad praran di kvalifikaciją. Vakarų Europos uostuose dokininkai yra siauresnės specializacijos.
Pas mus didžiausia dalis dokininkų yra iš ”Klaipėdos Smeltės”. KLASCO dokininkų atlyginimai yra didesni, bet jie nesigiria, kiek valan dų dirba. Šioje kompan ijoje dokininkų atlyginimai priklauso nuo krauto krovinio tonų. ”Klaipėdos Smeltės” kran ininkų atlyginimas vienu metu buvo 30 litų už valan dą. Dabar jis kiek sumažėjo. Antros klasės dokininkai gauna 16 litų už valan dą, trečios – 14 litų. Plius numatyti priedai už papildomą darbą, premijos. Nedideliame ”Malkų įlan kos terminale” pagrindinių uosto darbininkų atlyginimas yra 20,5 lito už valan dą, pagalbinių – 16 litų.
Kada pas mus bus atlyginimai kaip Suomijos dokininkų, sunku pasakyti. Tai priklauso ir nuo uosto darbuotojų, kurių nemaža dalis nestoja į profsąjungas ir nekovoja už savo teises. Ir valdžia nėra suinteresuota, kad būtų stiprus nevalstybinis sektorius. Profsąjungos valdžiai yra galvos skausmas. Tai įrodo ir Graikijos pavyzdys.
Mūsų profsąjunga vienija tik KLASCO darbuotojus. Naujai stojan čių narių nėra daug. Jauni žmonės nenori dirbti dokininkais. Kur nors užsienyje fasavimo įmonėje jie lengviau uždirba tuos 3,5 tūkst. litų, kuriuos “an t popieriaus” gauna dokininkas. Geriausiai apmokami KLASCO dokininkai yra Jūrų perkėloje. Krovos terminale arba trąšų terminale šian dien stokojama darbo. Kai jo nėra, atlyginimai mažėja. Tačiau kai krova auga, dokininkai jos augimo pagal atlyginimus taip pat nejaučia.
Didžiausia uosto profsąjungų problema – valstybė nesugeba, o tikriausiai ir nenori ratifikuoti tarptautinių dokininkų darbo bei sveikatos sąlygų uoste konvencijų. Lietuvoje nesutvarkyta dokininkų ir uosto darbuotojų darbo sąlygų įstatyminė bazė. Gerai, kad atsirado ITF koordinatorius Baltijos šalyse. Paskelbta kampan ija prieš pigius uostus. Tikimasi, kad reikalai regione, kur yra didžiulė inercija, pajudės.
Palyginti su kitomis Europos šalimis, mūsų regionas atrodo skaudžiai. Dokininkų atlyginimai tris kartus skiriasi nuo skan dinavų. Netgi Kroatijoje – šalyje, kurioje vyko karas ir kuri nėra ES narė, dokininkų atlyginimai yra gerokai didesni nei rytinės Baltijos regione. Ten jie siekia per 2,5 tūkst. eurų.
Mūsų uosto darbuotojų padėtis blogesnė net ir už tą, kuri yra Rusijoje. Ten liko daug senųjų įstatymų, užtikrinan čių darbininkams palan kesnes sąlygas. Pas mus sistema sujaukta, daug valių atiduota darbdaviams.
Dokininkų atlyginimai uostuose per mėnesį eurais
Šalis Atlyginimas
Estija 880 – 950EUR
Rusija 900 – 1000EUR
Lietuva 900 – 1000EUR
Latvija 900 – 1000EUR
Suomija 2700 – 3500EUR
Švedija apie 3000EUR
Olan dija apie 4000EUR
Vokietija apie 3500EUR
Dan ija apie 3500EUR
Pateikta pagal ITF uostų veiklos koordinatoriaus Baltijos šalyse Aleksan dro Mejerio duomenis
Комментариев нет:
Отправить комментарий