Töötajate streik Tallink Staril
Tallinki töötajate hoiatusstreik. Kõnekoosolek
reisisadama D terminali juures
Eile korraldas Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühing
hoiatusstreigi ASi Tallink Grupp vastu, kellelt nõutakse iga laevapere liikme
põhipalga kasvu vähemalt 15%.
Streigi valguses
kontakteerusid Õhtulehega kaks Tallinkiga lähedalt seotud naist, kes palusid
küll mõlemad an onüümsust, kuid olid
valmis rääkima, milliseid etteheiteid neil peale väikese palga oma tööan djale veel on.
Marian n (nimi muudetud), kelle esimene kokkupuude
Tallinkil töötamisega oli aasta tagasi, teadis enne tööle asumist, et firmas
saab õppida ja areneda, samuti meeldis talle töögraafik – kaks nädalat tööl,
kaks vaba. Ja loomulikult lubatud suur palk. "Umbes kaks-kolm kuud pärast
laeval töötamist sain aru, et seal töötamine on üks paras tsirkus. Lähedased
hoiatasid mind kohe, kui teatasin soovist seal töötada. Nad ütlesid, et müün
oma hinge kuradile," räägib Marian n.
Ka Elina (nimi
muudetud) teadis ammu enne laevaleminekut, et tahab seal töötada, tedagi
meelitasid jutud kokkuhoidvast meeskonnast, heast palgast ja mugavast
graafikust.
Karm reaalsus
Esialgu oligi Elina
sõnul kõik hästi, kuid pärast esimest kahenädalast vahetust sai ta aru, mis
tegelikult toimub. "Tööd oli kogu aeg palju, laev rahvast täis. Kui
esialgu arvasin, et pakutav palk on hea, siis taipasin, et tegelikult teeme
laeval kahe nädalaga sama palju tööd kui teised kuu ajaga man dril.
Marian n asus tööle madalhooajal – talvel. Tööd jagus
normaalselt, aga mida aeg edasi, seda enam taipas ka tema, et jutt väärilisest
töötasust on tühipaljas mull: "Võttes arvesse laevas olevat töökoormust ja
pinget, on töötajad alamakstud."
Lisaks heidab Marian n tööan djale
ette oskamatust töötajaid väärtustada. Samuti töötavat täis-tuuridel
onupojapoliitika. "Neile, kes soovivad õppida ja areneda, an takse võimalus, aga seda siis, kui teed
kokkuleppe, et oled valmis veel vähemalt 1,5 aastat firmas töötama. Kes teevad
rõõmsat nägu ja kõigega nõustuvad, neil on võimalus ellu jääda. Kui aga enda
eest seisad, siis nullitakse sind nii kähku, et sa ei saa ise arugi,"
ütleb Marian n.
Töötajate puudus
Tallinki laevadel on Marian ni sõnul
meeletu – seda nii hotelli kui ka teeninduse poolel. See põhjustab omakorda
pingeid klientidega. "Nurisetakse pika ooteaja pärast, kuigi teenindajaid
on oma tsoonis vaid üks. Seda koormust ei jõua täita ka parima tahtmise juures.
Kontori poole pöördudes on vastus üheti mõistetav – saate hakkama küll,"
räägib Marian n.
Ta kinnitab, et
loomulikult saadakse hakkama, kuid tulemuseks on pahased kliendid, ületöötan ud ja väsinud teenindajad. Mida aeg edasi, seda
enam hakkasid Marian ni hinnan gul töötajad vahetuma: "Vaevu said töötajat
tundma õppida, kui ta juba oli läinud. Võin julgelt öelda, et minu osakonnas on
aasta jooksul üle kümne inimese läbi käinud. Lahkumise põhjused on peamiselt
kas väljakan natamatu töökoormus,
halb suhtumine töötajasse või leiti parem koht samal alal."
Elina sõnul oli
töötajaid alati vähem kui oleks vaja olnud. "Põhimõtteliselt iga kahe
nädala tagan t nad kas vahetusid või
jäid suurest töökoormusest haigeks. Pärast nädalat oli laeval olemine juba
raske," meenutab Elina.
Suve lõpus sai Elina
aru, et see pole töö, mida ta teha tahab, ja lahkus. Marian n
töötab veel laeval, kuid temagi mõtted liiguvad sealt lahkumise poole.
Tallink Grupp
lükkab süüdistused ümber
Tallink Grupi
personali- ja arendusdirektori Vahur Ausmehe sõnul lähtutakse töölepingus ja
-korralduses kokkulepitud normtundidest, mis vastavad seadustele ja madal palk
on subjektiivne arvamus. "Töötajad on Tallinkis väärtustatud ja ei tehta
vahet kontoris ja laevadel töötavate inimeste vahel. Suures ettevõttes on igal
osakonnal või üksikul töötajal ülesan ded,
mis viivad ühise eesmärgi täitmise suunas," ütleb Ausmees vastuseks
väitele, nagu koheldaks töötajaid halvasti.
Samuti ei vastavat
tõele jutt 1,5aastasest lepingust ja selle seotusest õppimise ja väljaõppega.
"Väga kahju, kui mõnes üksuses on mõni töötaja, kes nii tunneb, kuid
kindlasti võin öelda, et Tallink ei soosi selliseid suhteid ja teeb kõik endast
oleneva, et selliseid suhteid ei oleks," vastab Ausmees süüdistusele,
mille järgi suhtutakse hästi vaid neisse, kes täidavad kõiki ettekirjutusi –
teistest üritatakse lahti saada.
Teenindajate arv
laeval on Ausmehe sõnul seotud tööst tuleneva vajadusega ning Tallink on teinud
vajalikud mõõtmised ja hinnan gud, et
määrata parimal võimalikul moel vajalik tööjõud igasse töölõiku. "See on
pidev ja muutuv protsess, kus olenevalt klientide soovidest muutub ka
teenindajate hulk töölõikudes."
See, et kahe nädala
jooksul tehakse merel sama palju töötunde, kui teistel erialadel kuuga, on
Ausmehe hinnan gul meretöö üks
eripärasid: "See on ka kohe kokku lepitud meretöölepingus töötaja ja tööan dja vahel."
Streikijad nõuavad
Tallinkilt vähemalt 15%list palgatõusu
Eile kogunes D-terminali
ette tunniajaseks hoiatusstreigiks üle 150 loosungeid kan dva
Tallinki töötaja. Kohale tulnud Tallink Star ja Tallink Victoria töötajad
vilistasid mitmel korral välja laevafirma pakutud 5,5%lise töötasutõusu.
"Kui juba
kakluseks läheb, siis tuleb nina veriseks lüüa," hõikas streigijuht Jüri
Lember ja lubas, et eilne streik on alles soojendus.
Lemberi sõnul
puudutab palga tõstmise nõue 2200 töötajat ja läheks tööan djale
maksma vaid üheksa miljonit eurot. Palgatõusu ajendiks on seegi, et Viking Line
maksab oma töötajatele 30% rohkem kui Tallink. Kui eilne streik tulemusi ei an na, kavatsevad töötajad edasi võidelda.
"Võime öelda, et kui saavutame kokkuleppe, mille kohaselt tõuseb palk
10–15%, siis sellega võib leppida. Kui aga vähem, siis ilmselt mitte. Samas
jällegi – inimesed on juba välja tulnud ja miks nad peaksid leppima vähemaga
kui nõutud?" teatab Lember.
Streigil osalenud
endine Tallinki laevatöötaja Anne ütleb, et tema otsustas streiki toetada
põhjusel, et midagi peab muutuma. "Töötasin laeval üle kümne aasta.
Töötajad väärivad paremat palka. Kui tänan e
ei an na loodetud tulemust, siis
ilmselt võitleme ikka vapralt edasi," lisab Anne.
Täna on Tallinkil
kohtumine riikliku lepitajaga ning 21. jaan uaril
on lepitaja juures kolmepoolne kohtumine ametiühinguga. Tallink Grupp usub, et
ilmselt saab pärast neid kohtumisi selgemaks, mis saab edasi – kokkuleppe
leidmiseks ollakse valmis.
Pärn: Tallinki vaidlus töötajatega on jõudnud
sõjaseisukorran i
14.01.2014
18:10
Martha-Beryl Grauberg
Riikliku lepitaja
Henn Pärna sõnul on Tallinki vaidlus töötajatega jõudnud sõjaseisukorran i ning mõlema poole nõudmised on pärast eilset
hoiatusstreiki jäigad.
Riiklik lepitaja Henn
Pärn kohtus täna Tallinki esindajatega ning tema sõnul on palgavaidlus pärast
eilset Eesti meremeeste sõltumatu ametiühingu (EMSA) hoiatusstreiki senisest
oluliselt halvemas seisus, vahendasid ERRi raadiouudised.
Pärna sõnul on
töötüli mõlemad pooled nõudmisi karmistan ud
- ametiühingud ei tagan e välja
öeldud 15-protsendise palgatõusu nõudest ning ka Tallink pole nõus pakutud 5,5
protsendist kõrgemale tulema.
Pärna hinnan gul noppisid osapooled eilsest streigist endale
vajalikud sõnumid. "Seaduslikkusega probleeme pole, küsimus on pigem
eetikas, kuidas partnerid omavahel suhtlevad. Ma tajun, et hea suhe on rikutud
ja justkui oleks sõjaseisukord," tõdes ta.
Tallink on häiritud,
et EMSA korraldas streigi enne, kui lepitusprotessi käigus toimus kohtumine tööan djaga.
"7. jaan uaril kohtus EMSA riikliku lepitajaga ja täna
kohtusime meie riikliku lepitajaga kuid EMSA tegi hoiatusstreigi enne, kui ta an dis meile võimaluse lepitusprotsessis olla. See
kindlasti pingestas olukorda," rääkis Tallink Grupi personali- ja
arendusdirektor Vahur Ausmees.
EMSA juhi Jüri
Lemberi sõnul oli kõik korrektne. "Kindlasti ei korraldatud streiki liiga
vara. Läbirääkimised algasid 6. septembril, pooleteist kuu jooksul oli teisel
poolel korduvalt võimalus tulla meile lähemale oma pakkumisega," märkis
ta.
Kolm osapoolt
kohtuvad järgmisel teisipäeval ning riiklik lepitaja on soovitan ud Tallinkil ametiühinguga ka enne maha istuda.
Ausmehe sõnul on
Tallink avatud kõikidele ametiühingu pakkumistele. "Ametlikult on meil
laual ainult üks EMSA pakkumine: keskmine palgatõus 20 protsenti. See on
täiesti ebamõistlik ja pole majan duslikult
põhjendatud. Me oleme praegu 5,5 protsendi juures. Me oleme pragmaatilised ja
valmis oma töötajate jaoks parimaks," selgitas ta.
"Keskeltläbi,
kui nad arvetsavad koos lisatasudega, võib see 20 protsendi kan ti olla, aga halb on see, et meil pole
informatsiooni, mis alustel ja kui paljudel ametikohtadel makstakse lisatasu
ehk meil puudub võimalus arvutada, kui palju Tallink tegelikult maksab,"
kommenteeris ametiühingu esindaja.
Henn Pärna sõnul on
tema jaoks üllatav, et ametiühing otsustas kollektiivlepingust tagan eda. Jüri Lemberi sõnul oli kollektiivlepingust
lahti ütlemine vajalik streigi korraldamiseks.
Soome Meremeeste Liit kiidab Tallinki hoiatusstreiki
13.01.2014 16:17
SMU on mures selle
üle, et Eesti madalad palgad meelitavad Soome laevaoman ikke
oma laevu Eesti lipu alla viima, vahendas Yleisradio uudisteportaal.
Viking Line viib
Rootsi lipu all seilan ud aluse
Viking XPRS 22. jaan uaril Eesti lipu
alla. Siis võidakse laeval rakendada Eesti töölepingut ja Eesti seadusi.
Lipuvahetusega
taotleb kompan ii kulude kokkuhoidu
ja konkurentsivõime paran emist.
Viking XPRS-il töötan ud rootslased
ei kaotan ud siiski tööd. Paljud
neist viidi üle näiteks Cinderellale.
Viking XPRS-ile on
nüüd palgatud ligi 200 töötajat Eestist.
Eestlase palk on
umbes kolman dik soomlase palgast
Eesti meremehe
madalaim töötasumäär on 667 eurot kuus, kuid Soomes on see 1870 eurot kuus.
Eesti meremehed ei ole aga enam oma Soome ja Rootsi kolleegidest madalama
palgatasemega häält tõstmata rahul.
SMU liidusekretär
Kenneth Bondas usub, et palgavahe tulevikus väheneb.
"Ühinevas
Euroopas üritatakse palgatasemed sellisele tasemele, et tööjõud suudaks EL-i
riikides liikuda, tööjõukulusid
puudutamata. Eestlased on jõuliselt meresõiduärisse tulnud. Kui meremeeste arv
seal suureneb ja nad liituvad ametiühingusse, siis tuleb sealt kindlasti survet tööan djatele, et palgataset peab tõstma," rääkis
Bondas.
Ta ei karda, et
naaberriigi madal palgatase võib seada SMU läbirääkimistel kehvemasse olukorda.
Vastupidi, ta peab Tallinki streiki positiivseks märgiks ala arenemisest.
"See on hea
algatus Eesti ametiühingu poolt, et nad nüüd ühisel jõul üritavad palgataset
tõsta. Rootsi ja Soome meremeeste liidud ongi kaua nendega koostööd teinud.
Tasapisi palgatase Eestis tõuseb," ütles Bondas.
Heikki Aasaru
EMSA: streik näitas
töötajate kindlameelsust
13.01.2014 21:05
Anna Gavronski
Meremeeste sõltumatu
ametiühingu (EMSA) tunniajan e
hoiatusstreik ei häirinud täna Tallinki laevaliiklust. Samas ei suutnud streik
palgaküsimuses lahendust tuua, sest ka pärast aktsiooni ei taha kumbki osapool
järelean dmisi teha.
Täna tuli D-terminali
ette Tallinkilt suuremat palgatõusu nõudma umbes 150 kuni 160 inimest. Lisakas
loosungite hüüdmisele ja sõnavõttudele tehti ka mõned marsid läbi terminali,
vahendas "Aktuaalne kaamera".
Tallinki laevade
kajutiteenindajad Anneli ja Maise tõdesid, et nende 667-euroses palgas poleks
Tallink Grupi pakutud 5,5-protsendilist palgatõusu peaaegu tunda.
"Hinnad tõusevad
ja palk jääb ikka samaks. Tahaks ikka rohkem," ütles Maise. "Ma ei
ole ju tegelikult lihtsalt koristaja. Laevas teeme me kõike selleks, et klient
tunneks end turvaliselt ja hästi," lisas Anneli.
Tallinki alustel
töötav kokk Ago palk on küll suurem kui kajutiteenindajatel, aga siiski peab ta
õigeks kõigile töötajatele vähemalt 15 protsendi suurust palgakasvu.
Meremeeste
ametiühingu EMSA juht Jüri Lember ütles, et hoiatusstreik saatis tööan djale selge sõnumi laevapere kindlameelsusest.
"Kui tööan djalt ei tule vastutulekut ja mõistmist, et
inimesed on oma nõude juures, siis ei ole midagi parata - me jõuamegi pika
üldstreigini koos teiste ametiühingutega," rääkis Lember.
Tallink Grupi
personali- ja arendusdirektor Vahur Ausmehe sõnul peavad nõudmised olema
mõistlikud, siis suudab ettevõte neid täita.
"Vastavalt
lepitusprotsessi tulemustele, me oleme kõigeks valmis. Kõik peab olema mõistlik
ja kõik peab olema läbi arvutatud, et ettevõttel oleks võimalik neid töötasusi
tõsta," ütles Ausmees.
Ta lisas, et tänavu
oleks optimaalne siiski 5,5-protsendiline palgatõus.
Tallink kohtub
riikliku lepitaja Henn Pärnaga homme. Pärn ei osan ud
veel öelda, kas ametiühing suuda pärast streiki endale paremad tingimused välja
kaubelda.
"See võib olla
nii ja naa - kuidas nüüd tööan dja
hindab seda aktsiooni, kas see kahjustas teda või kas ametiühing oli piisavalt
korrektne," selgitas ta.
Esialgse
informatsiooni kohaselt järgis EMSA Pärna hinnan gul
hoiatusstreigi ajal kõiki reegleid.
Комментариев нет:
Отправить комментарий