Valitsusliit tahab üle vaadata kehtiva tööseaduse. Mõned kavandatavad muudatused on juba teada, kuid suurima mõjuga kohenduste üle käivad veel tulised vaidlused.
Liina
Laks, majandusajakirjanik
19. mai 2023, 00:01
https://majandus.postimees.ee/7777866/uus-tooseadus-toob-mitu-suurt-muudatust
Valitsus pani koalitsioonileppesse kirja kõikide Eesti
töötajate ja tööandjate jaoks olulise punkti: «Muudame töötamise regulatsiooni
kaasaegseks ja paindlikuks. Töötamist puudutavad seadused peavad kohanduma
töötamise muutunud olemusega, kaasama tööturule võimalikult palju inimgruppe ning
võimaldama paindlikku töökoormust ja -korraldust, tagades sotsiaalsed
garantiid.» Aga mida see tähendab?
Paindlikust töötamisest on räägitud aastaid, kuid sellest
saab iga asjaosaline isemoodi aru. Tasapisi on muudatusi siiski juba tehtud.
Näiteks lisati mullu tööseadusesse niinimetatud iseseisva otsustuspädevusega
töötaja mõiste – see tähendab, et töötaja ise otsustab, kui palju ta iga päev
või iga nädal töötab, ning tema tundide üle ettevõtja arvestust pidama ei pea.
Samuti lisandusid seadusesse punktid kaugtöö tegemise kohta.
«Uue valitsuse soovil liiguvad töövaldkonna teemad
(töösuhted, töökeskkond, tööhõive ja võrdne kohtlemine) sotsiaalministeeriumist
majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumisse. Selline lähenemine suurendab
töövaldkonna tugevamat seostamist ettevõtlusmaastikuga,» ütles
sotsiaalministeeriumi töösuhete ja töökeskkonna osakonna juhataja Seili Suder.
«Ministeerium jätkab ka senist kolmepoolset sotsiaaldialoogi tööandjate ja
töötajate esindajatega. Hetkel arutavad sotsiaalpartnerid töötasu alammäära
põhimõtete üle, et neid siis koos minister Tiit Riisaloga kokku leppida. On
teada, et edaspidiselt soovivad tööandjate ja töötajate ühendused ministriga
läbi rääkida erinevaid küsimusi, sealhulgas tööaja paindlikkus, riigipühal
töötamine ja muu,» ütles Suder.
Uus aeg nõub uut seadust
Juba praegu katsetatakse kaubanduses niinimetatud
muutuvtunnikokkulepet: lisaks kokkulepitud tööajale tohib osalise ajaga töötaja
(töökoormus 12–32 tundi nädalas) teha seitsme päeva jooksul kuni kaheksa tundi
lisatööd. Ületunnitasu hakkaks jooksma alles üheksandast lisatunnist.
«Peagi liigub ministeeriumist partneritele kommenteerimiseks
ka muutuvtunnilepingute analüüs, kuhu oodatakse tagasisidet. Muutuvtunnid võeti
paindliku tööaja vormina kasutusele jaekaubanduses 2021.aastal ning tegemist on
tähtajalise töölepingu seaduse regulatsiooniga. Nüüd on aeg teha järeldusi ja
kaaluda, mis regulatsioonist tulevikus saab. Lisaks on ministril laual
hulgaliselt EL teemasid, sh arutelud platvormitöötajate ja sotsiaaldialoogi
tugevdamise osas, järgmistel aastatel tuleb asuda tegelema palgavõrdsuse ja
palkade läbipaistvusega ja muuga,» ütles Suder.
Muutuvtunnikokkuleppeid peab vajalikuks ka tööandjate
keskliidu juht Arto Aas: «Tööõiguse regulatsioon vajab kaasajastamist nii muutunud
töötamise tõttu kui ka Eestis valitseva tööjõukriisi tõttu.» Tema hinnangul ei
kao traditsioonilised töötegemise viisid küll kuhugi, kuid lisandub paindlikkus
nii tööajas kui ka -kohas. «Uued põlvkonnad näevad tööd ja töötamist senisest
erinevalt ning paindliku töösuhte seadustamine võimaldaks kaasata tööturule
rohkem inimesi ja annaks töölepingu alusel sotsiaalsed garantiid ka neile, kes
töötavad praegu teiste lepinguvormide alusel.»
Vaidlus käib ka alampalga üle
Praegu vaidlevad tööandjad ja ametiühingud kõige tulisemalt
alampalga üle. Nimelt soovisid sotsiaaldemokraadid kehtestada
alampalgapõhimõtte, mille järgi oleks Eestis alampalk 60 protsenti riigi
mediaanpalgast. Eesmärk oli selleni jõuda nelja aasta jooksul.
Kuna parasjagu käivad ühtlasi riigieelarve arutelud,
liigutakse rööbiti edasi ka harilike alampalgakõnelustega, et sügiseks oleks
juba võimalik arv olemas, millega riigieelarve koostajad arvestada saaksid.
Alampalk on tänavu 725 eurot bruto. Mediaanpalk oli statistikaameti andmetel
2022. aasta neljandas kvartalis 1478 eurot. Kui valimislubadus ellu viidaks,
tähendaks see alampalga tõusu 887 euroni.
Praeguse seaduse probleemina tõi Aas välja, et kitsaskohad
tulevad välja olukordades, kus soovitakse teha lühikesi tööotsi, mitte end pikalt
ühe tööandjaga siduda. «Selleks kasutatakse tihti näiteks võlaõiguslikke
lepinguid. Need jätavad aga töötajad ilma sotsiaalse kaitseta,» näitas Aas, kus
tema muutusi näha tahaks.
Ja muutuvtunnikokkulepe: siin tahaks Aas, et tööleping
võimaldaks töökoormuse paindlikumat kokkuleppimist. «Tööaja paindlikkus on
eriti aktuaalne just neile, kes ei saa täistööajaga töötada näiteks lähedase
hoolduse, õpingute või teise töökoha tõttu või tervislikel põhjustel,» rääkis
Aas.
Kuidas muutuvtunnikokkulepet laiendada plaanitakse, ei ole
veel täpselt teada. Tehniliselt võib seda meetodit üles ehitada ka nii, et
ühelt poolt saab töötaja justkui rohkem võimalusi töö tegemiseks, teisalt aga
võib ta kaotada lisatasudes, kui muutuvtunniperiood liiga pikaks venitatakse. Kui
praegu kehtib üldjuhul põhimõte, et summeeritud tööaja arvestusperiood on üks
kuu ja ületunnid tuleb perioodi lõpus hüvitada 1,5-kordselt, siis kui seadus
väga paindlikuks tehakse, saab inimeste graafikut sättida nii, et nad saavad
pikema perioodi korral nii palju vaba aega, et ületunde ja seega ületunnitasu
justkui ei tekigi.
Paindliku töösuhte seadustamine annaks töölepingu
alusel sotsiaalsed garantiid ka neile, kes töötavad praegu teiste
lepinguvormide alusel.
Sotsiaalministeerium, mis tööseadusega tegeleb, koostab parasjagu
uuringut muutuvtundidega töötamise kohta. Kui need andmed käes, saab vaadata,
kuidas seadusandlusega edasi liigutakse, selgitas sotsiaalministeeriumi
meediasuhete nõunik Riina Soobik. Aga tööseadus muutub ikka: näiteks tulevad
uued Euroopa Liidu regulatsioonid, mis puudutavad palgavõrdsust ja palkade
avalikustamist. Samuti tuleb kauaoodatud muutus noortele emadele: kui seni
maksti emale tööle minnes haigushüvitist miinimumpalga alusel, siis tulevikus
võetakse aluseks naise tegelik varem teenitud palk. Siin peaks seadusemuudatus
edasi liikuma augustikuus.
Ettevaatust maksudega
Aas rääkis, et tööandjate vaatest on veel kaks valupunkti:
välistööjõud ja tööjõumaksud. «Välistöötajate kaasamise piirangud on Eestis
arenenud maailma ühed karmimad, mistõttu oleme teiste riikidega võrreldes
kehvemas konkurentsiolukorras.»
Kui praegu otsib valitsus eelarveaukude lappimiseks abi
inimeste maksukoorma suurendamisest, siis Aas toob välja, et Eesti juba niigi
kõrged tööjõumaksud kvalifitseeritud tööjõudu siia meelitada ei aita. «Vajalike
oskustega töötajate puudus ja kõrged tööjõumaksud tähendavad Eestisse loomata
jäänud või siit ära kolitud töökohti, olematut palgakasvu ja maksutulu
riigieelarves. Kui tahame olla kasvava majanduse ja heaoluga riik, vajame
selleks paindlikke regulatsioone, täiendavaid töökäsi ning pikaajalist plaani,
mil moel tagada piisavalt tarku töötajaid.»
Комментариев нет:
Отправить комментарий