BNS
12. oktoober 2018, 18:41
Eesti
Meremeeste Sõltumatu Ametiühingu hinnangul muudab valitsuse heakskiidu saanud
laeva lipuõiguse ja laevaregistrite seaduse muutmise kobareelnõu Eesti
puhtakujuliseks mugavuslipumaaks ning vähendab Eesti meremeeste
konkurentsivõimet võrreldes kolmandate riikide residentidega.
Ametiühingu
hinnangul praegu eelnõus väljapakutud lahendus meremeestele ja
kaldal töötavatele inimestele võrdset kohtlemist ette ei näe.
«Hetkel heaks kiidetud seaduseelnõude paketi puhul ei näe
me võimalust, kuidas tekiksid töökohad Eesti meremeeskonnale, sest kolmandate
riikide meremehed on tulumaksu tasumisest vabastatud, aga Eesti residendid
mitte. Võttes seega arvesse meie elukalliduse ja palgataseme, siis Eesti
meremees ei ole võimeline omamaise kaubalaeva pardal konkureerima ei ukrainlase
ega venelasega, kes on tänaseni moodustanud Eestist opereeritavate kaubalaevade
meeskonna enamuse,» ütles ametiühingu
esimees Jüri Lember BNS-ile.
Kavandatud eelnõude paketis mingit piirangut kolmandate
riikide meremeeste töötamisele aga ette ei nähta, samas on see Lemberi sõnul
riikliku merenduspoliitika rakendamise üks põhieesmärke.
Lember
märkis ka, et Rahvusvahelise Transporditöötajate Föderatsiooni (ITF)
kriteeriumite alusel saab kobareelnõu kavandatud kujul olema tegemist puhtakujulise
mugavuslipuregistriga.
«Selle peamisteks tunnusteks on võõramaalaste lihtne
ligipääs registritoimingutele – soov rakendada niinimetatud e-teenuseid ja
e-registrit –, kolmandatest riikidest
pärit võõrtööjõu vaba juurdepääs lipu all seilavate laevade töökohtadele,
olematud sotsiaalsed garantiid ja riigi piiratud võimalused tagada oma
jurisdiktsiooni antud alustel,» ütles Lember.
«Kõik mugavuslipu registri tunnuste alased märkused, mida
meremeeste ametiühing tegi menetluses olnud eelnõudele, on jäänud arvestamata.
Kusjuures märkuste arvestamata jätmise põhjendusteks on toodud näited
mugavuslipu registritest ehk Taani DIS ja Portugali registrist,» ütles Lember ja lisas, et soovis viia sisse
mugavuslipuregister pole midagi üdini taunimisväärset, kuid seda võiks sellisel
juhul ausalt välja öelda.
Majandus-
ja taristuminister Kadri Simson ütles valitsuse
pressikonverentsil, et seaduseelnõu väljatöötamise algatamisel lepiti kokku, et
«mingite mugavuslippudega me võistlema ei hakka. Nullmaksurežiimi Eestis merendusele olema ei saa».
Lemberi sõnul
on eelnõus kavandatud, et meremees peab ise ostma endale haiguskindlustuse ja
kaotab sellisele regulatsioonile allutatud laeval töötades ka
töötuskindlustuse. See aga on vastuolus ILO Rahvusvahelise Meretöö konventsiooniga,
mille kohaselt peab liikmesriik tagama, et meremeestel, kelle suhtes
kohaldatakse kõnesoleva riigi sotsiaalkindlustust käsitlevaid õigusakte, on
õigus saada sotsiaalkindlustushüvitisi vähemalt sama soodsatel tingimustel nagu
kaldal töötavatel isikutel.
Valitsus kiitis neljapäeval heaks laeva lipuõiguse ja
laevaregistrite seaduse muutmise ja tulumaksuseaduse ning nendega seonduvalt
teiste seaduste muutmise eelnõu, mille eesmärk on tõsta Eesti laevanduse
konkurentsivõimet ja taastada Eesti lipu all sõitev kaubalaevastik.
Eelnõuga luuakse tingimused rahvusvahelistele nõuetele
vastavate 500 ja suurema kogumahutavusega kaubalaevade Eesti lipu alla
lisandumiseks ja selle kaudu Eesti lipu all sõitva laevastiku suurendamiseks.
Eelnõuga lihtsustatakse Eesti laevapereta prahitud laevade registrisse kandmist
koos uue registritasu regulatsiooniga, teatas majandus- ja
kommunikatsiooniministeerium (MKM).
«Laevandusettevõtetele luuakse eraldiseisev tööjõumaksude
ja ettevõtte tulumaksu erirežiim ehk tonnaažikord. Ettevõte saab seega valida,
kas maksta tavapärast 20-protsendilist tulumaksu väljavõetud kasumilt või
tonnaažimaksu, mida arvestatakse laeva kogumahutavuse pealt. Tegemist on
laevandussektorile harjumuspärase süsteemiga, mida seni Eestis rakendatud
pole,» ütles majandus- ja
taristuminister Kadri Simson.
Samuti luuakse Eesti meremeestele võimalus saada
ravikindlustus haigekassaga vabatahtliku lepingu sõlmimise kaudu. «Täna see
võimalus ligi 5000 välisriigilipu all sõitval Eesti meremehel puudub. Selline
muudatus parandab oluliselt Eesti meremeeste sotsiaalkaitset,» lisas Simson.
"Laevad toovad Eestile tulu registritasude, tulumaksu
ja tööjõumaksude laekumise kaudu, kuid see on pigem marginaalne summa võrreldes
sellega, milline kasvupotentsiaal meie kaldasektoril on," ütles Simson. "Kaldasektori ettevõtted
loovad suure lisandväärtusega töökohti, mis omakorda soodustavad Eesti
majanduse kasvu."
Eestis on üle 10 000 meremehe.
Комментариев нет:
Отправить комментарий