Eesti meremeeste sõltumatu ametiühingu juht Jüri Lember leidis, et meremeeste koolitus- ja kvalifikatsiooninõudeid puudutav määrus on isegi liiga leebe ning võimaldab kontrollimatu päritoluga merekoolide lõpudiplomeid asendada Eesti lõpudiplomiga.
«Määruses on segi aetud pikendamist vajavad kutsetunnistused ja kooli lõpudiplom. Ei ole ju mõeldav, et keegi läheb Tartu Ülikooli lõpudiplomiga Harvardi ja eeldab, et saab selle vahetada Harvardi diplomi vastu. Aga praegune määruse sõnastus just seda nagu võimaldaks,» kritiseeris Lember.
Ukraina meremehed: Eesti transpordiamet kiusab meid!
Jaano Martin Ots, toimetaja
3. november 2022, 00:01
https://merendus.postimees.ee/7640092/ukraina-meremehed-eesti-transpordiamet-kiusab-meid
Ukraina
meremees Vladislav Avdeiev tahab kõrgemat kutsetunnistust, et saada suuremat
palka ja senisest rohkem oma perekonda ning Venemaa vastu sõdivaid kaasmaalasi
aidata. Eestis ei näi see tal õnnestuvat.
• Ukraina
meremees väidab, et teda kukuta¬takse eksamil nimme läbi.
• Transpordiameti
suhtumine ukrainlastesse olevat solvav.
• Eksamil
põrunu süüdistab ametnikke tema dokumentide kaotamises.
Odessa merekooli lõpetanud 26-aastane Vladislav Avdeiev
seilas kuni tänavu augustini vahitüürimehena Kreeka firma naftatankeril. Kui
tema Ukrainas väljastatud kutsetunnistuse viieaastase kehtivusaja lõpp lähenema
hakkas, teatati, et koos sellega lõpeb ka tööleping, nagu rahvusvahelistes
firmades tavaks.
Talle tehti ettepanek ajada paberid korda ja läbida
täiendkoolitus, õiendada eksamid ning naasta firmasse vanemtüürimehena. Kui
seni sai ta palka ligikaudu 4000 eurot kuus, siis kõrgem kutsetunnistus
tähendanuks pea kahekordset palgatõusu. Avdeievil on Ukrainas üheksa
pereliiget, kelle ainus sissetulek on tema meremehepalk. Lisaks kannab ta
korrapäraselt osa palgast Ukraina vägede toetuseks.
Vanemtüürimehe pagunitega kaasnev palgatõus oli tal kavas
jagada kodumaa armee ja pere vahel. Kuulnud võimalusest värskendada
meremehedokumente Eestis, saabus Avdeiev Tallinna ja taotles sõjapõgenikuna
rahvusvahelist kaitset. Ta sai selle koos tähtajalise elamisloaga, mis tähendas
õigust uuendada transpordiametis oma meremehepaberid. Avdeiev asus lisaks
olemasoleva kutsetunnistuse uuendamisele taotlema järgmist taset ning läbis
vanemtüürimehe täiendkoolituse Revali merekoolis.
Ilus
lubadus osutus valeks
Kõik tundus ilus kuni eksamini Eesti transpordiametis, kus
mees läbi kukutati. Navigatsiooni ja meresõiduohutust puudutavate punktidega
Avdeievil probleeme ei olnud, kuid takistuseks sai Eesti meresõiduseaduste
tundmine. Oma sõnul oli ta 102 paragrahvist koosneva meresõiduohutuse seaduse
ingliskeelse tekstiga küll põhjalikult tutvunud, kuid eksamineerijad ei pidanud
teadmisi piisavaks. Eksamid tuli teha kirjalikult inglise keeles, kuid
eksamineerijad ja ametnikud suhtlesid ukrainlasega vene keeles.
Avdeiev pani end kirja korduseksamile, maksis uuesti
riigilõivu 35 eurot ning avastas üllatusega, et küsimused Eesti
meresõiduohutuse seaduse kohta olid muutunud põhjalikumaks ja raskemaks. Taas
läbikukkumine, saadetuna venekeelsest halvustavast suhtumisest. Temaga suhelnud
hindamiskomisjoni liige oli transpordiameti meremeeste diplomeerimise üksuse
juhataja Raul Tell.
«Miks sa siia tulid, mine sõdi isamaa eest! Öelge kõigile,
et see lavotška (poeke – toim.) pannakse kinni, öelge oma sõpradele. Siit ei
saa te midagi!» meenutas nördinud ukrainlane eksamineerijate irvitamist.
Vanemtüürimehe kandidaat kukutati läbi neli korda, iga kord
olid küsimused eelmisest eksamist keerulisemad. Viimasel eksamil 31. oktoobril
küsis eksamineerija Avdeievilt: «Miks te siia tulete? Kas te ei saa aru, et te
raiskate mu aega?»
Vaidlusi põhjustas ka Avdeievi vahitüürimehena töötatud
staaž. Kreeka firma tõendit ei peetud töökogemuse kinnituseks piisavaks,
Ukraina diplomiga kogunenud meresõidustaaži ei tunnustata ja kahtluse alla
seati üheksa ja 11 kuud järjest kestnud meresõite tõendavate dokumentide
tõepärasus.
Lisaks raskendas ukrainlasel eksamite sooritamist
dokumentide kaotsiminek. Oma sõnul pidi ta neli korda esitama täiskomplekti
kõikidest dokumentide koopiatest, kuna eelmisel korral esitatud paberid olevat
transpordiametis kaotsi läinud.
Küsimuse peale, mille alusel talle keeldutakse vanemtüürimehe
kutsetunnistust väljastamast, hakanud eksamineerija meremehe peale karjuma.
Öeldi, et kuna keegi ukrainlastest oli varem transpordiameti peale kaebuse
esitanud, võeti vastu meetmed ja alates 1. novembrist on reeglid sellised.
Avdeiev peab sellist käitumist kiusuks ja
diskrimineerimiseks ning on asunud juriidilist kaitset otsima.
Tema teada on Eesti transpordiametilt pikendatud
kutsetunnistused kätte saanud vaid üksikud Ukraina meremehed, kuid terve hulk
on süsteemis pettunud. Leebemad neist kavatsevad naasta esialgu laevale vana
kvalifikatsiooni- ja palgatasemega ning ajada kõrgema kutsetunnistuse paberid
korda mõnes teises riigis. Vihasemad aga kaaluvad õiguslikke samme Eesti
Vabariigi vastu.
Seadus
on, aga ei rakendu
Riigikogu võttis juulis vastu meresõiduohutuse seaduse
muudatuse, mis võimaldab lisaks Eesti elanikele ja kodanikele taotleda
meretööks vajalikke kutsetunnistusi ning tõsta kvalifikatsiooni ka
e-residentidel, kui nad on läbinud täiendkoolituse ning sooritavad eksamid.
Ukraina meremeestele dokumentide väljastamist võimaldava
seadusemuudatuse algatasid riigikogu liikmed eesotsas nüüdse rahandusministri
Annely Akkermanniga (Reformierakond); selle kiire vastuvõtmise ajendiks oligi
Ukraina meremeeste toetamine kutsetunnistuste saamisel, töökoha säilitamisel ja
Eesti e-residentsuse propageerimisel rahvusvahelises merenduses.
Seadusemuudatus aga ei rakendunud. Esmalt tuli selle
elluviimiseks muuta laevapere liikmete koolitus- ja kvalifikatsiooninõuete ja
diplomeerimise korda reguleerivat määrust. Kuni seda polnud, ukrainlasi küll
registreeriti eksamitele, kuid järjekorrad venisid kuudepikkuseks. Seejärel
keeldus transpordiamet eksamile registreerimisest, selgitades, et ei saa
ukrainlastele järeleandmisi teha, kuna seadus küll on, kuid määrus puudub.
Viimaks määrus jõustus, kuid sisaldab punkte, mille
täitmine on ukrainlaste hinnangul võimatu või siis kahjustab nende karjääri sel
määral, et seadus kaotab mõtte. Näiteks nõue, et Eesti kutsetunnistuse
vastuvõtmisel muutub kehtetuks ukrainlaste senine meresõidustaaž ning kõrgema
kvalifikatsiooni saamiseks tuleb veel kord sama kvalifikatsiooniga 12–36
meresõidukuud töötada, võib laevaohvitseri karjääriredelil tõusmist mitme aasta
võrra edasi lükata. Määruse eelnõu ja seletuskirja töötasid välja transpordiameti
meremeeste diplomeerimise üksuse juhataja Raul Tell ja sama üksuse
vaneminspektor Rainer Hermassoo.
Tavaliselt värskendavad meremehed kutsetunnistusi ja
tõstavad kvalifikatsiooni kodumaal, mitmetel juhtudel on võimalik pabereid
uuendada ka teistes riikides. Eriti keerulisse olukorda sattusid ukrainlastest
meremehed, kelle dokumentide tähtaeg saabus pärast sõja algust. Ukraina
merekoolid ja mereadministratsioon on sõjas kannatada saanud ning tavapärane
täiendõpe ja dokumentide väljastamine on häiritud. Lisaks tähendaks kodumaale
naasmine paljudele meremeestele riigist lahkumise
keeldu.
Transpordiamet
on olnud vastutulelik ja viisakas
Ele Reiljan,
transpordiameti peadirektori kohusetäitja
Meremeeste diplomeerimise üksuse andmetel on ainult üks
Ukrainast pärit meremees sooritanud kvalifikatsioonieksami mitterahuldavalt
neli korda. Kvalifikatsioonieksami tulemused on protokollitud, allkirjastatud
nii hindamiskomisjoni liikmete kui ka eksamineeritava enda poolt. Samuti on
eksamineeritav allkirjastanud tema poolt vastatud testid. Väide kellegi
tahtlikust läbikukutamisest ei vasta tõele, vastupidi – kõnealusele meremehele
on igati vastu tuldud, arvestades tema olukorda, näiteks toimus viimane eksam
väljaspool eksami¬graafikut ja järjekorda.
Kõigilt transpordiameti ametnikelt oodatakse alati
lugupidavat ja viisakat käitumist klientidega ning usun, et nii on toimitud ka
sel korral. Korrektset käitumist eksamineeritava suhtes kinnitavad kõik
hindamiskomisjoni liikmed.
Kõikide meremeeste esitatud dokumentide andmed kantakse
meremeeste infosüsteemi, nii on tehtud ka Vladislav Avdeievi puhul alates
13.07.2022, mil ta esitas esimesed dokumendid.
Seega on dokumendid olemas ja ei ole asjakohane rääkida
dokumentide kaotamistest.
Ukrainlased
lootsid Eesti süsteemile
Poola ja Ühendkuningriik teatasid juba kevadel, et pakuvad
Ukraina meremeestele võimalust läbida täiendõpe oma mereharidussüsteemis ning
saada nende riikide mereadministratsioonidelt uued dokumendid.
Kuigi ukrainlastest meremehed on patriootlikult meelestatud
ning toetavad Ukraina armeed, leiavad paljud neist, et saavad seda tõhusamalt
teha, kui teenivad välisfirmade laevadel korralikku palka ning toetavad
kodumaad rahaga, mille eest saab soetada meditsiini- ja kaitsevarustust ning
muud vajalikku.
«Ma olen tsiviillaevajuht, mul pole sõjalist väljaõpet.
Ukrainal on minust rohkem kasu, kui kannan iga kuu kindla summa armee
toetusfondi, selle asemel et puuduliku koolitusega rindele minna. Lisaks saan
elusana ning välisriigi laeval teenides toita ka oma Ukrainasse jäänud peret,»
rääkis Avdeiev.
Eesti
meremeeste sõltumatu ametiühingu juht Jüri Lember leidis, et meremeeste
koolitus- ja kvalifikatsiooninõudeid puudutav määrus on isegi liiga leebe ning
võimaldab kontrollimatu päritoluga merekoolide lõpudiplomeid asendada Eesti
lõpudiplomiga.
«Määruses
on segi aetud pikendamist vajavad kutsetunnistused ja kooli lõpudiplom. Ei ole
ju mõeldav, et keegi läheb Tartu Ülikooli lõpudiplomiga Harvardi ja eeldab, et
saab selle vahetada Harvardi diplomi vastu. Aga praegune määruse sõnastus just
seda nagu võimaldaks,» kritiseeris Lember.
Комментариев нет:
Отправить комментарий